
Prisma Propteries
TikTok-satsning nådde ung målgrupp
Uppdrag
Att nå unga människor och få dem att förstå värdet av att vara medlem i en a-kassa har varit en svår nöt att knäcka för samtliga a-kassor. Akademikernas a-kassa ville göra något helt nytt och använda sig av Tiktok för att nå nya medlemmar.

Vad vi gjorde
En kampanj på temat ”Framtidsångest” med flera olika annonsformat, för att se hur målgruppen reagerade på olika tonaliteter och budskap. Allt från Tiktok-karuseller med meme-vänlig copy till raka bildannonser med statistik. Vi tog också kontakt med tre unga medlemmar som berättade om sina erfarenheter av a-kassan och på så sätt blev ambassadörer för Akademikernas a-kassa. De personliga berättelserna paketerades i tre olika annonsformat, alla optimerade för Tiktok och dess publik.
Resultat
Kampanjen gjorde inte bara att vi nådde målgruppen – vi fick också unga människor att direkt registrera sig som nya medlemmar. Om de fortsätter vara medlemmar i 10 år ger det ett potentiellt livstidsvärde på 1,4 miljoner kronor och ett potentiellt ROI på 2 200% – vilket är väldigt, väldigt bra. Dessutom hade kampanjen en högre konverteringsgrad än branschgenomsnittet på Tiktok – och genererade över 2 miljoner visningar bara på Tiktok. Kampanjen A/B-testades även på Meta, där den på Facebook hade en betydligt lägre CPC (7 kr) än vad branschgenomsnittet ligger på (40 kr). På Instagram hade annonserna en hög completion rate, ännu lägre CPC än på Facebook och relativt hög konverteringsgrad.