Kött- och Charkföretagen
En boost i rekryteringen
Uppdrag
Kött- och charkbranschen skriker efter arbetskraft – och erbjuder jobb med kort startsträcka och utbildning på plats. Därför tog branschorganisationen Kött- och charkföretagen (KCF) kontakt med oss. Uppdraget var att nå ut till nysvenskar som söker jobb och skapa kommunikation på svenska, engelska, ukrainska och arabiska.
“De levererar alltid i tid och med en hög kvalitet. Något som vi särskilt uppskattar är att de har en frekvent och lyhörd dialog under projektens gång.”
Magnus Därth
vd, Kött- och Charkföretagen
Vad vi gjorde
En heltäckande rekryteringskampanj bestående av ambassadörs- och utbildningsfilmer, en webbplats med en interaktiv karta som visar var jobben finns, nya sociala medier-konton och digitala annonskampanjer på Facebook, Instagram och Tiktok på flera olika språk. Syftet var dels att öka konverteringarna till rekryteringsportalen, dels att öka kännedomen om KCF och jobbmöjligheterna i branschen.
Resultat
Den konverterande annonskampanjen gav över 17 000 visningar av KCF:s rekryteringsportal och nådde över 80 000 unika konton. Under kampanjperioden ökade antal klick från den interaktiva kartan till rekryterande företag med 3 000 procent, jämfört med månaden innan kampanjen.
Den annons som presterade bäst på Tiktok hade en genomsnittlig visningstid på hela 20 sekunder och en klickfrekvens på över 2 procent, vilket är högre än benchmark för branschen. Ett kvitto på att annonsinnehållet – som producerats och optimerats för just Tiktok – väckte stort intresse hos målgruppen.
KCF om samarbetet
“Vi har jobbat med Marczak & Utterström i en rad projekt som handlat om allt från filmproduktion, digital marknadsföring i sociala medier till produktion av hemsidor. De levererar alltid i tid och med en hög kvalitet. Något som vi särskilt uppskattar är också att de alltid har en frekvent och lyhörd dialog med oss som kund under projektens gång.”
– Magnus Därth
vd, Kött- och Charkföretagen