Medarbetare inom kött- och charkbranschen.

Kött- och Charkföretagen

En boost i rekryteringen

Uppdrag

Kött- och Charkföretagen, KCF, är branschorganisationen för företag med verksamhet inom slakt, styckning och charkuteritillverkning. En bransch som skriker efter arbetskraft och erbjuder jobb med kort startsträcka. Vårt uppdrag var att hjälpa dem att synas specifikt för målgruppen nysvenskar, i syfte att berätta om en bransch där man kan få fast jobb utan branscherfarenhet, eftersom KCF och medlemsföretagen står för utbildningen. I uppdraget ingick att skapa kommunikation på svenska, engelska, ukrainska och arabiska.

Sociala medier-kampanj för kött- och Charkföretagen.

Rekryteringsplattform för Kött- och Charkföretagen.

“De levererar alltid i tid och med en hög kvalitet. Något som vi särskilt uppskattar är att de har en frekvent och lyhörd dialog under projektens gång.”

Magnus Därth
vd, Kött- och Charkföretagen

Karta över Kött- och Charkbranschens medlemsföretag.

 

 

 

Vad vi gjorde

Vi genomförde en helomfattande rekryteringskampanj. Den bestod av tre ambassadörsfilmer, en webbplats som fungerande som plattform för rekryteringen med en interaktiv karta som visar var jobben finns, samt nya sociala medie-konton. Sedan skapade vi en digital kampanj med primärt syfte att leda målgruppen till rekryteringsplattformen. Det sekundära syftet var att samla in underlag om de olika målgrupperna och hur de agerade med innehållet.

Utifrån målgruppen tog vi fram personas, copy, optimerat innehåll för sociala medier och genomförde en kampanj på Facebook och Instagram riktad mot tre olika målgrupper på flera olika språk. Kampanjen bestod av både organiskt innehåll och betalda annonser, som både skapade medvetenhet och ökade kännedomen om KCF och drog in trafik till rekryteringsplattformen.

Resultat

Annonskampanjen på Meta nådde totalt 124 000 unika konton, exponerades över 200 000 gånger och resulterade i 2 700 unika länkklick till rekryteringsplattformen. Detta trots en begränsad budget. En tredjedel av personerna som kom in på rekryteringsplattformen klickade sig också vidare till företagens platsannonser och hemsidor.

Trafikkampanjen som riktade sig mot en ukrainsk målgrupp uppnådde en klickfrekvens på 15,38% per exponering – vilket är väldigt mycket högre än branschgenomsnittet – och tyder på ett stort intresse för annonsernas budskap.

KCF om samarbetet

“Vi har jobbat med Marczak & Utterström i en rad projekt som handlat om allt från filmproduktion, digital marknadsföring i sociala medier till produktion av hemsidor. De levererar alltid i tid och med en hög kvalitet. Något som vi särskilt uppskattar är också att de alltid har en frekvent och lyhörd dialog med oss som kund under projektens gång.”

– Magnus Därth
vd, Kött- och Charkföretagen