Änglamarkspriset 2023.

Coop

Kommunikativ helhetsinsats för en sundare planet

Uppdrag

Änglamarkspriset delas ut årligen av Kooperativa förbundet (KF) i samarbete med Coop och uppmuntrar ungas kreativa initiativ för en hållbar framtid. KF och Coop gav oss i uppdrag att öka kännedomen om priset – i syfte att bland annat få fler personer att rösta på årets finalister – samt producera själva eventet för prisceremonin i Stockholm i november 2023.

Änglamarkspriset 2023.

Sociala medier-kampanj för Änglamarkspriset 2023.

“Samarbetet med Marczak & Utterström fungerade jättebra och resultatet av deras medverkan bidrog verkligen till att fler människor nu känner till Änglamarkspriset!”

Cecilia Glans,
projektledare Änglamarkspriset på KF

Jesper Danielsson.

Vad vi gjorde

Vi började med att producera en film om Änglamarkspriset med familjerna Taube, Alfredson och Danielsson, som står bakom priset. Filmen publicerades i sin helhet på Coops webbplats. Därefter tog vi fram en digital kampanjstrategi optimerad för tre önskvärda målgrupper, där TikTok och Instagram blev huvudsakliga kanaler. En kampanj i syfte att öka medvetenheten om priset rullades ut först och därefter en kampanj som syftade till att driva trafik till webbsidan, där röstningen på de tre finalisterna ägde rum. Delar av huvudfilmen återanvändes till kampanjmaterial, liksom filmer med de tre finalisterna. Prisceremonins moderator Agneta Sjödin blev ambassadör för priset och delade filmer i sina sociala kanaler. Vi tog fram och optimerade kampanjinnehåll som både delades organiskt och genom köpt marknadsföring på TikTok, Instagram och Facebook. Till eventet där prisceremonin ägde rum stod vi för allt från manus till projektledning.

Resultat

• Vi lyckades öka antalet röster med 104 procent, jämfört med året innan.

• Vi ökade kännedomen om Änglamarkspriset, både genom helt nystartade sociala medier-konton och genom köpta annonser som nådde över 200 000 exponeringar.

• Trafikkampanjen på Facebook och Instagram hade en klickfrekvens på 3,53% – något högre än genomsnittet – vilket indikerar att de som nåddes av annonserna hade ett stort intresse för innehållet i dem.

• Totalt drog hela trafikkampanjen, både köpta annonser och organiskt innehåll, in över 4 000 länkklick till Änglamarksprisets webbsida på Coop.se.

Vi stöttade även med PR, vilket resulterade i att vinnaren intervjuades i Mix Megapol strax efter att priset delats ut.