Maskinentreprenörerna

Människor, maskiner och värdefull medlemsnytta

Uppdrag

Maskinentreprenörerna (ME) är bransch- och arbetsgivarorganisationen för Sveriges maskinentreprenörer med omkring 4 200 medlemsföretag. För att få hjälp att locka nya medlemmar, göra branschen mer attraktiv för jobbsökande och skapa medlemsnytta för befintliga medlemmar anlitade de oss. Vi har även fått i uppdrag att marknadsföra och skapa innehåll till några av Maskinentreprenörernas stora branschevent.

Anki, medlem hos Maskinentreprenörerna.

Sociala medier-kampanj för Maskinentreprenörerna.

“Marczak & Utterström fungerar som en förlängning av vårt eget kommunikationsteam, snarare än att bara vara externa leverantörer.”

Veronica Sandström,
kommunikationschef, Maskinentreprenörerna

 

Elias, medlem hos Maskinentreprenörerna.

 

 

Vad vi gjorde

Vi höll i en workshop som ledde till två filmkoncept. Dels filmer under vinjetten ”Vi är maskinentreprenörer”, som lyfter fram medlemmar som berättar om vanligt förekommande, utmanande situationer och hur de löst dessa med hjälp av ME. Dels tog vi fram konceptet ”Företagarservice”, som är en premiumprodukt för befintliga medlemmar, där de får pedagogisk guidning i konkreta frågor – som exempelvis hur man fyller i en komplex blankett eller hur de påverkas av förändringar i kollektivavtalet.

Vi hjälper även ME kontinuerligt med stöd kring eventproduktion. Inför Stora Infradagen 2024 tog vi fram en digital kampanj i syfte att öka varumärkeskännedomen om ME och locka fler besökare till eventet. Efter att ha definierat målgrupperna och gjort en kampanjplan, skapade vi annonser med innehåll både från de färdiga konceptfilmerna och från nyproducerat material där vi stod för allt från manus till leverans och filmade kostnadseffektivt med mobilkamera. Kampanjen kördes på Meta och LinkedIn under december 2023.

Resultat

Den digitala kampanjen nådde totalt 260 000 konton på Meta och LinkedIn och annonserna visades över 300 000 gånger. Under kampanjens korta tidsram har 2 400 personer klickat sig vidare in till Maskinentreprenörernas hemsida och undersidan om Stora Infradagen.

Den annons som gick allra bäst hade en klickfrekvens på 2,50% på Meta och 0,67% på LinkedIn. Båda siffrorna är bättre än branschgenomsnittet för respektive plattform, vilket visar på ett stort intresse för annonsens innehåll.

Maskinentreprenörerna om samarbetet

”Min erfarenhet efter att ha jobbat med många byråer är att Marczak & Utterström särskiljer sig positivt genom att de aktivt strävar efter att förstå vad mina övergripande mål som beställare är och utformar kommunikationstjänsterna efter detta – snarare än att bara se till den individuella projektleveransen. På så vis fungerar byråns medarbetare som en förlängning av vårt eget kommunikationsteam, snarare än att bara vara externa leverantörer.”

– Veronica Sandström, kommunikationschef
Maskinentreprenörerna

Film medlemskapet hos Maskinentreprenörerna.

Film för medlemmar i Maskinentreprenörerna.